Bel ons!    06 - 401 958 32

2015-05-12

Zo win je beduidend meer EMVI-aanbestedingen!

Van toegevoegde waarde naar onderscheidend vermogen

Uit onze ervaring met het schrijven van honderden EMVI-plannen weten we dat er één cruciale stap vaak vergeten wordt… de concurrentieanalyse!

Het uitvoeren van een concurrentieanalyse is bij Inter Tender Consult een vast onderdeel van het tenderproces en opgenomen in de cursus EMVI-plannen schrijven. Maar… waarom zou je een concurrentieanalyse uitvoeren?  Kun je niet beter uitgaan van je eigen kracht?

Natuurlijk moet je uitgaan van je eigen kracht. Maar welke kracht precies? Het sterke punt waarop jullie focussen in je EMVI-plan, wordt ook bepaald door de zwakte van je concurrent.

De klantvraag, de sterktes van jouw bedrijf en de sterktes van de concurrenten overlappen. Logisch, want als je meedoet aan een aanbesteding voor het aanleggen van een brug, dan hebben zowel jij als je concurrent hier bepaalde kennis en middelen voor.

Zowel jij én je concurrenten bieden ‘toegevoegde waarde’. Dit is eigenlijk het minimale wat je moet aanbieden. Door de ‘toegevoegde waarde’ te bieden sta je gelijk met je concurrenten. Dat is dus nog niet genoeg om het beste Plan van Aanpak te schrijven!

Om het beste EMVI-plan te schrijven moet je op zoek naar het ‘onderscheidend vermogen’. Onderscheidend vermogen is datgene wat jij kunt bieden en wat de opdrachtgever wil, maar wat de concurrent niet kan bieden.

Ga op zoek naar jouw onderscheidend vermogen door het analyseren van de klantvraag en de concurrenten. Focus in je Plan van Aanpak op het ‘onderscheidend vermogen’, dat zal je de winst opleveren!

Wil je nog meer gratis tips? Meld je dan gratis aan voor onze 10-geheimen.

Een vriendelijke groet,

Sanne Loeve
Co-trainer Cursus EMVI-plannen schrijven

 

Klik hier voor meer informatie over Cursus EMVI-plannen schrijven!

 

 

Meer blogs over EMVI