Bel ons!    06 - 401 958 32

2016-06-14

Begrijpt je oma jouw EMVI-plan eigenlijk wel?

Bij een aanbesteding moet de opdrachtgever jouw EMVI-plan het beste onthouden. Jouw plan wordt het beste onthouden, als je teksten het makkelijkst te onthouden zijn. Dat bereik je door normale woorden te gebruiken. Woorden die daardoor makkelijk te onthouden zijn voor de lezer. En waar hij niet over de betekenis hoeft na te denken of er zelfs onbewust een andere betekenis aan geeft dan dat jij bedacht tijdens de tender.
In je EMVI-plan kan je uiteraard niet alles in zulke woorden uitleggen, je hebt het immers over specifieke technische zaken. Maar hoe zorg je ervoor dat je onnodige technische begrippen en ingewikkelde schrijftaal niet gebruikt? Daar is een hele simpele techniek voor: WIBI, of: Wat Ik Bedoel Is…

WIBI

De WIBI-methode is heel simpel. Schrijf je EMVI-plan, lees de tekst per alinea na en vraag jezelf af: wat bedoel ik eigenlijk met de woorden die er staan? Leg vervolgens aan jezelf uit wat er staat, gewoon zoals je het iemand zou vertellen. Grote kans dat het dan een duidelijkere uitleg is dan de zinnen die je op papier had gezet. Je EMVI-plan schrijf je vervolgens weer op in de uitleg die je jezelf hebt gegeven. En voilà, de zinsbouw en de woordkeuze zijn plots een stuk logischer geworden!

De oma-test

Natuurlijk is dit niet eenvoudig, want je bent zelf immers specialist dus je snapt de moeilijke woorden die je opschrijft en waarom je bepaalde zaken in een bepaalde volgorde uitlegt. Hiervoor kan je de oma-test doen. Deze test is ontwikkeld door de oprichters van Innocent (van de fruitsmoothies). Zij wisten niet zeker of ze een goed en logisch businessplan hadden, dus besloten ze dit te testen. Door het businessplan door hun oma’s te laten lezen. Pas als die het zouden begrijpen, zou het een goed businessplan zijn. En met succes, want inmiddels worden hun smoothies in heel Europa verkocht.

Doe dit ook met je EMVI-plan! Schrijf het plan, laat het lezen door iemand die niet technisch is en vraag hen om aan jou uit te leggen wat er gaat gebeuren. Pas als ze het goed begrijpen wordt dit een succes. Leggen ze het niet goed uit? Terug naar WIBI! Ga nog eens goed puzzelen op de moeilijke woorden die je gebruikt en schrijf het vooral niet te ingewikkeld op!

Door je EMVI-plan op deze manier in normale woorden op te schrijven, weet ik zeker dat je een prettiger leesbaar stuk krijgt en dat de opdrachtgever beter begrijpt wat er staat. En dat is uiteindelijk wat je wilt, toch?

Meer blogs over EMVI