Bel ons!    06 - 401 958 32

2015-08-24

Hét geheim achter een subliem kansendossier…

Steeds vaker zien we dat opdrachtgevers vragen om een kansendossier. Zij proberen zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de kennis en kunde van de inschrijver. Voor aannemers is het kansendossier een uitgelezen kans om zich te onderscheiden van de concurrent. Maar hoe kom je tot onderscheidende kansen?

Pas vroeg iemand aan mij: ‘Hoe kan jij, zonder bouwtechnische achtergrond, een bijdrage leveren aan het kansendossier?!’ Vaak zijn kansen technische optimalisaties, bijvoorbeeld het gebruik van een ander materiaal of andere uitvoeringsmethode. Inter Tender Consult verzamelt deze ideeën tijdens een kansensessie. In de kansensessie levert de aannemer de technisch inhoudelijke input. Wij stimuleren de deelnemers van de kansensessie om ‘out-of-the-box’ te denken en zo tot onderscheidende kansen te komen. Die ideeën komen namelijk niet vanzelf!

Een goed idee, een kans, komt niet in je op als je nadenkt over de vraag: ‘Welke kansen zie ik?’ Het stellen van deze vraag tijdens een kansensessie zal waarschijnlijk weinig opleveren. Kansen komen in je op, op het moment dat je er juist niet over nadenkt, het ‘Eureka moment’ óf doordat je gestimuleerd wordt om op een andere manier naar het project te kijken. Op het ‘Eureka moment’ heb je weinig invloed, maar je kan de deelnemers van de kansensessie wel stimuleren om het project vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Weleens van SCAMPER-vragen gehoord? Het stellen van SCAMPER-vragen stimuleert je om vanuit een nieuwe invalshoek naar het project te kijken. Door dit type vragen te stellen in een kansensessie stimuleer je de deelnemers om tot onderscheidende kansen te komen.

Scamper

 

Er zijn 7 soorten SCAMPER vragen, elk soort beginnend met één van de letters van het ‘woord’ SCAMPER:
Substitute: Vervang componenten, materialen, mensen, etc.
Voorbeeldvraag: Kunnen we de brug ook van metaal maken in plaats van beton? Of van karton? Of van composiet?
Combine: Wat is te combineren met andere producten of diensten?
Voorbeeldvraag: Hebben we losse lantaarnpalen nodig of kunnen we de verlichting integreren?
Adapt: Voeg functies van andere producten of diensten toe.
Voorbeeldvraag: Hoe kunnen we bij het herinrichten van deze wijk al rekening houden met het beheer van de wijk?
Modify: Is het te vergroten, verkleinen of veranderen?
Voorbeeldvraag: Hoe zou je het project uitvoeren als geld geen rol zou spelen? En hoe als tijd geen rol zou spelen?
• Put to another purpose: In welke markt is dit nog meer gebruikt?
Voorbeeldvraag: Ook kantoren en woningen worden verlicht. Kunnen we verlichting van kantoren en woningen gebruiken als straatverlichting?
Eliminate: Verwijder onderdelen, terug naar de basisfunctie.
Voorbeeldvraag: Hoe kun je van de westoever naar de oostoever van de rivier komen?
Reverse: Is het om te draaien, binnenste buiten te keren of in een andere volgorde te plaatsen?
Voorbeeldvraag: Wat zou je moeten doen om zoveel mogelijk overlast voor de omgeving te veroorzaken?

Kansendossier

Voor een kansensessie stel ik een lijst op met ongeveer 10 project specifieke SCAMPER-vragen. Mijn grote voordeel bij het formuleren van deze SCAMPER vragen is dat ik niet gelimiteerd wordt door technische kennis. Een vraag als ‘hoe bouwen we dit viaduct in 1 week’ schiet ik niet direct af. Wie weet kan het wel! En als het niet kan, dan zal de vraag in ieder geval inspireren om na te denken over een ander ontwerp of uitvoeringswijze om de bouwtijd te verkorten. Het bouwen van het viaduct in één week kan niet door simpelweg een extra ploeg in te zetten!

Om tot onderscheidende kansen te komen moet je de juiste vragen stellen. Deze vragen moeten de creativiteit triggeren. De SCAMPER-methodiek helpt je bij het formuleren van vragen die je helpen om op een andere, creatieve manier naar het project te kijken.

Interessant? In onze 2-daagse cursus EMVI-plannen schrijven leren we jou hoe je de concurrent ver achter je laat!

Een vriendelijk groet,

Sanne Loeve en Thomas Kok, trainers

info@cursusemviplannen.nl

06-40195832

 

Meer blogs over EMVI