Bel ons!    06 - 401 958 32

2015-03-26

“Wekt jouw EMVI plan van aanpak het vertrouwen van je opdrachtgever?”

In een EMVI plan van aanpak worden veel beloftes geschreven. We dichten ons soms meer kwaliteiten toe dan we kunnen waarmaken. En aan de andere kant vergeten we belangrijke kwaliteiten op te schrijven in ons EMVI plan, omdat ze voor ons zo vanzelfsprekend zijn.

Beschrijf je kwaliteiten…

Begrijp goed dat juist deze vanzelfsprekendheid ons soms blind maakt voor onze eigen kwaliteiten. Veel mensen zijn verbaasd over de aanpak en vinden het geweldig hoe wij ons werk doen dat zo normaal voor ons is. Verlies daarom niet uit het oog dat veel basiskwaliteiten, de uitvoering en borging daarvan, juist zaken zijn die voor de opdrachtgever van groot belang zijn.

…maar blijf dicht bij jezelf

Gouden bergen beloven of het doen van beloftes die niet bij je bedrijf passen, zijn risicovolle zaken. Veelal prikken de opdrachtgevers hier moeiteloos doorheen. Ze kennen de bedrijven waarmee ze werken of gaan op onderzoek uit. Te mooi om waar te zijn wordt niet geaccepteerd!

Mijn credo is dat je een goede belofte in een EMVI plan van aanpak krijgt door: (1) Dicht bij jezelf te blijven en (2) goed te beoordelen wat de opdrachtgever eigenlijk vraagt. Waarom wordt er een fictieve korting gegeven op bepaalde onderdelen? Stel jezelf deze vraag en ontleed hem goed. Koppel dit vervolgens aan je eigen visie en bepaal de strategie waarmee je het EMVI plan en de beloften wilt gaan opstellen.

Wek vertrouwen met jouw EMVI plan van aanpak

Beschrijf hoe je EMVI beloftes waarmaakt

Voor de opdrachtgever is niet alleen het nakomen van je belofte belangrijk, maar ook de wijze waarop beloftes worden waargemaakt en geverifieerd. Door de manier waarop je beloftes waarmaakt op te nemen in je plan van aanpak, wek je vertrouwen bij je opdrachtgever. Goede voorbeelden hiervan zijn het laten uitvoeren van een audit door een externe partij en het opstellen van een goed verificatieplan. Lees wat Thomas Kok zegt over het beschrijven van borgingsmaatregelen.

Presenteer je eigen kwaliteiten, beloof wat bij je past en beschrijf de manier waarop je de beloftes in je EMVI-plan gaat inlossen. Boven jezelf uitstijgen is geen probleem, maar kom geloofwaardig over. Zeg wat je doet en doe wat je zegt! Wek het vertrouwen van je opdrachtgever!

Jan Bergsma
Gastschrijver, Eigenaar Bergsma Management en Consultancy

Leer meer over een EMVI plan van aanpak schrijven: meld je aan voor 10 gratis tips!

 

 

Meer blogs over EMVI